Cambodja - Reisverslag uit Hà Tiên, Vietnam van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Hà Tiên, Vietnam van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Kim

27 Januari 2015 | Vietnam, Hà Tiên

Allereerst wil ik even kwijt dat wij nu op super chille stoelen, languit in de bus liggen/zitten! Tot nu toe de meest relaxte manier van ons verplaatsen en er is nog wifi ook! We zijn ondertussen al 6 uur onderweg vanuit Kampot naar Ho Chi Minh (Saigon) in Vietnam. We moeten helaas gedag zeggen tegen het super vriendelijke Cambodja. Dit verhaal is erg lang maar dat is voornamelijk omdat het land ook zoveel geschiedenis heeft.

Cambodja heeft een roerige geschiedenis, het land heeft heel wat oorlogen meegemaakt en Regim Rouge(hierover later meer). Gelukkig zijn ze nu bezig met de wederopbouw, de mensen wonen in hutjes op palen en hier en daar bouwen ze al echte huisjes. Je zou denken Franse huisjes (omdat de Fransen hier best wat invloed hebben gehad)maar ze lijken meer Spaans. De wegen zijn druk maar nog erg slecht. Er wordt betaald met dollars en met Riel, 4000 Riel = 1$. De mensen zijn super vriendelijk en behulpzaam, dit laat niet weg dat ze die extra dollar toch nog proberen af te troggelen natuurlijk.

Nog even terug naar Siem Reap. We zijn in de middag fietsen gaan huren en hebben we onszelf om 4:45uur uit bed gesleept om naar de tempels te gaan. In het pikke donker de meute van tuktuks en motorbikes volgen, entree pas  halen om vervolgens bij een magische plek aan te komen: Ankhor Wat. Het grootste religieuze complex van de wereld. We hebben een goede plek uitgezocht om de sunrise te zien, prachtig!!
Hierna hebben we nog heel veel mooie tempels bezocht, het was een groot tempelpark daar. De een nog mooier dan de ander, de een nog meer ruïne dan de ander. Na 8 uur te hebben rond gefietst waren we voldaan en uitgetempeld...

Na Siem Reap zijn we naar Phnom Penh gegaan met de bus, een hobbelige weg door het mooie land. Phnom Penh staat bekend om een van de grootste Killingfields. Een plek waar je kippenvel van krijgt...Cambodja is tussen 1975 en 1979 onder het bewind geweest van de rode Khmer (regim rouge). Onder leiding van Pol Pot. Pol Pot voerde een maatschappijmodel in dat hij zelf had bedacht nadat hij in Parijs had gestudeerd. Mensen moesten allemaal op het land gaan werken, er mocht geen geld en godsdienst meer bestaan. Iedereen die studeerde, een andere taal sprak of les gaf werd sowieso opgepakt en afgevoerd. Ze kwamen terecht in scholen die omgebouwd waren naar martelkamers en cellen. De mensen moesten schuld bekennen voor dingen die zij niet gedaan hadden en wanneer zij dat niet deden werden ze gemarteld, het bekennen van diefstal van fruit was al genoeg om geblinddoekt op de volgende vrachtwagen te worden gezet... Die vrachtwagens kwamen uit op de Killingfields, een ommuurd terrein met een schuur. Hier werden de mensen vermoord en in kuilen gegooid.  Er werden alleen geen kogels gebruikt, wel bijlen en speren etc. Baby's werden aan hun beentjes gepakt en tegen een boom dood geslagen... en dit allemaal nog niet zo heel lang geleden! Vietnam heeft de rode Khmer verdreven in 1979, toen werd duidelijk dat bijna 1/3 van de bevolking was vermoord en werden de massa graven gevonden waar niemand van wist. Wij hebben de cellen gezien en het Killingfield zelf, er steken nog botten uit de grond...

Genoeg daarover lijkt me.. We zijn doorgereisd naar Sihanoukville waar wij samen met een Française, een Italiaan en een Nieuw Zeelandse de boot naar een eilandje Kho Ta Kiev hebben genomen. Daar was geen elektriciteit of iets en konden we kiezen tussen een hangmat of tent. We hebben dus heerlijk 2 nachten op het strand in een tent geslapen. Helaas was er alleen bruinig water dat naar koper rook om onszelf in te wassen en was er een hoop geduld nodig bij iedere maaltijd(uurtje wachten was nog snel), om vervolgens te horen dat er iets op was. Echte relaxte eilandstyle dus. We hebben op t strand pizza gegeten zonder kaas(want die was op) en heerlijk gezwommen in de warme zee. We zijn uitgerust maar wel vol muskietenbeten(ik dan) in een aardig vol bootje teruggekeerd naar het vaste land.

De laatste twee dagen zijn we in Kampot geweest, we sliepen in een mooi hutje en hebben een scooter gehuurd. De plaatselijke bezienswaardigheden zijn misschien niet zo geweldig als dat we verwachten maar het is heerlijk om rond te tuffen over de kleine wegen tussen de velden. We hebben een grot bezocht en een peperplantage. Savonds hebben we al het stof van ons lijf afgespoeld onder een douche met een kokosnoot als douchekop, op naar Vietnam!

Ps. Internet is velly slow dus we plaatsen wat foto's zodra we 'normaal' kunnen uploaden!

• 27 Januari 2015 - 15:43

Evelien:

Wat een mooi verhaal en het gevoel wat je beschrijft is zo herkenbaar. Dit was ook precies ons gevoel. Zo'n indrukwekkende historie over Cambodja.
    Goed om te horen/ lezen dat jullie naast het (belangrijke) culturele en historie ook lekker genieten!! Goed zo. gepast jaloers hoor, vooral als ik mezelf iedere ochtend vroeg naar mij werk sleep ;-).
    Lieve Kim en Stijn, ga vooral door met het op doen van mooie ervaringen en het schrijven van deze leuke verhalen. Ik kijk nu al uit naar de volgende :-).

X

• 27 Januari 2015 - 16:04

Lucas:

Hoi Kim,
    leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Volgens mijn een prachtige trip daar in Cambodja.
    veel plezier verder.

Groeten uit Den Bosch

• 27 Januari 2015 - 18:10

Dennis:

hej kim en stijn,

leuk te horen dat het zo fijn is! geniet er verder nog elke dag van en keep us posted!

• 27 Januari 2015 - 18:16

Jenny:

na deze verhalen ben ik heel benieuwd naar de foto's!
    Ik wacht af........

Geniet nog lekker samen!

• 27 Januari 2015 - 19:58

Kim En Koen:

Hoi stijn en Kim! We zijn jaloers op jullie belevenissen! Wel erg van die geschiedenis... Veel plezier nog in Vietnam! Njam njam njam

• 27 Januari 2015 - 20:34

Sophie:

éen tip: Niet krabben! Dan wordt de jeuk alleen maar erger!

Liefs xxx

• 27 Januari 2015 - 22:57

Tante Ine:

Hoi Kim en Stijn.
    Eindelijk weer een reisverhaal, want ik kijk er naar uit hoor.
    Wat fijn dat het goed gaat met jullie.
    Jullie moesten al vroeg uit de veren om op oe fietske de zon op te zien komen .Maar je moet er iets voor over hebben om dat mooi"s te zien.
    Maar veel plezier en lekker genieten!!!
    Houdoe war.!!

• 28 Januari 2015 - 09:13

Ellentje:

Eindelijk... vond dat ik al lang niets meer gehoord had.

Leuk om een stukje geschiedenis mee te krijgen.. wel een beetje luguber van de botten... ik kan het mij niet goed voorstellen (weet ook niet of ik dat wel wil).

Ankhor lijkt me prachtig, als je daarvoor al om 4,45u bent opgestaan zal uw beschrijving waarschijnlijk nog in het niet vallen bij de realiteit. :)

ik kijk al uit naar de rest van de verhalen!

-grtjs-

• 28 Januari 2015 - 09:24

Ingrid :

Hoi Kim en Stijn,

Wat leuk dat wij ook een beetje mee mogen genieten van jullie reisbelevenissen. Ik kijk uit naar jullie volgende reisverslag en foto's. Geniet van het mooie weer en de mooie omgeving.

Groetjes Ingrid

• 28 Januari 2015 - 09:56

Rox En Yuri :

Heel herkenbaar!!! Cambodja was 1 van mijn favorieten ondanks alle gruwel. Veel plezier in vietenam en we wachten weer op zo'n mooi verhaal liefs en dikke kus Rox en Yuri

• 28 Januari 2015 - 10:41

Rensol:

klinkt goed Kim... Lekker blijven genieten!

• 01 Februari 2015 - 11:28

Joke & Philip:

Door de leuke, gedetailleerde reisverhalen en de foto's lijkt het toch een beetje alsof we er ook bij zijn! Super!

Groetjes

Stijn en Kim

Joehoeee het is eindelijk zover! Ons tripke begint op dinsdag 13 januari!!!! Wat begon als een reisje naar Nieuw Zeeland werd een ticket around the world :-) Dit ticket ligt al even klaar, de spullen zijn verzameld en wij staan te trappelen om te mogen inchecken. Als eerst landen we in Bangkok, vanuit daar trekken we door Cambodja naar Vietnam en weer terug. De planning is om hier een maand over te doen. Vanuit Bangkok vliegen we dan weer richting Sydney voor 2 dagen. Waarna we doorvliegen naar Christchurch. Hier begint ons Kiwi avontuur met de campervan door heel Nieuw Zeeland. Na 6 weken vliegen we vanuit Auckland naar Santiago! Via het noordelijke puntje van Chili naar Bolivia, Peru en Ecuador. Volg onze avonturen via dit blog en we plaatsen er de leukste foto's bij! :) Liefs xxxx Stijn en Kim

Actief sinds 22 Dec. 2014