Laatste dagen Peru - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu Laatste dagen Peru - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Peru

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Kim

28 Mei 2015 | Ecuador, Otavalo

De laatste week in Peru hebben we weer veel kilometers gemaakt, we moesten ons richting Ecuador verplaatsen. We gaan namelijk Arthur, Wendy en Lisa opzoeken. Arthur is een zoon van de vriendin van mijn moeder die 20 jaar geleden naar Zuid Amerika is verhuisd, zij runnen op dit moment een hotelletje in Otavalo en daar hebben we voor twee nachten gereserveerd.

Voor de reis tussen Cusco en Otavalo hadden we ongeveer nog een week. De reis had perfect gekunnen over de Inca trail, die liep immers van Cusco naar Quito, maar omdat wij in de moderne tijd leven hebben we toch onze weg maar naar boven gebust en gevlogen.

Huacachina
Na al dat gewandel rond de Machu Picchu werd het weer tijd voor een andere activiteit. We zijn afgereisd naar Huacachina, een plaatsje aan een oase middenin de woestijn. Hier bevinden zich swerelds grootste duinen waar je op kan sandboarden! Bij ons hostel zat een sandbuggy rit en het sandboarden inbegrepen. Door de woestijn scheuren met zo'n buggy is echt gaaf, lijkt wel een achtbaan! Vooral als hij voorover een duin afduikt. Helaas mochten we zelf niet achter het stuur ;-)
Wij hadden voor het sandboarden 'beter' materiaal gehuurd om echt een beetje te gaan boarden. Een echt snowboard en een stuk kaars als wax moest voldoende zijn. Een klein probleem was dat het materiaal voor geen meter paste en er is heel wat kaars voor nodig om goed te kunnen glijden. Ondanks dat was het erg speciaal om een te doen, keer wat anders dan sneeuw en kou. Aan het einde van de rit mochten we een mega duin beklimmen en zijn we daarvan nog naar beneden gesjeesd! Dat was echt tof!

Lima
Eindelijk zijn we in Lima! Nee, niet voor de stad zelf maar voor het eten. Lima is DE culinaire stad van Peru. We roepen al vanaf Stijn z'n verjaardag dat we hier uiteten gaan om het te vieren en nu is het zover. Onze sjiekste (lees: meest oke uitziende) kleding aan en we zijn gaan lunchen bij La Mar. Een bekend restaurant waar vanuit alle hoeken van de wereld mensen naartoe komen voor zijn Ceviche(soort van sashimi maar dan anders).We hebben wat Peruviaanse specialiteiten, waaronder natuurlijk de Ceviche, besteld en een flesje wijn. Het was echt heerlijk!

Aangezien Lima een mega stad is wilden wij die z.s.m.ontvluchten. Dit kwam wel mooi uit met het tijdschema om op tijd in Ecuador te zijn. Tegen de avond zijn we naar het vliegveld gegaan en zijn we naar Piura gevlogen. Daar hebben we een nacht geslapen om de volgende dag naar Mancora te gaan.

Mancora
Nog voor de reis naar Ecuador vervolgd werd hebben we wederom een poging tot surfen gedaan. Deze keer in Mancora. Ook hier waren de golven niet optimaal en hebben we heerlijk van de warmte en het strand genoten. Heerlijk om weer in de warmte te zijn, wel even wennen na al die kou in de bergen! We zijn van plan hier de laatste dagen van de reis nog even vakantie te gaan houden. Even geen gereis en lekker niks doen voor we naar huis gaan. Gelukkig mochten wij van het hostel een extra tas achter laten waardoor de backpacks nu weer een normaal gewicht hebben. We gaan ervan uit dat deze tas er nog staat als wij terugkomen!

Peru
Peru heeft ons verrast met zijn mooie steden en vele markten. Je kan overal in het zuiden Alpaca truien, sjaals, mutsen, handschoenen en zelfs knuffelberen hiervan kopen. Is het niet pure Alpaca dan wel een mix of nagemaakt, allemaal met de hand gemaakt wordt er gezegd (er zit voornamelijk fabriekswerk bij maar dat mag natuurlijk niemand weten).In iedere stad zijn er ontzettend veel toeristische winkels met eigenlijk allemaal hetzelfde aanbod. Je ziet voornamelijk kleurrijke doeken, schoenen, tassen,sieraden etc.etc. Daarbij is er ook veel zilver te koop, echt in alle kleuren en disigns, vaak zijn de Inca's hiervoor een grote inspiratiebron. Wij worden eerlijk gezegd wel een klein beetje marktmoe, we hebben vooral op de laatste dag nog wat kleine souveniers gekocht.

Het is echt een prachtig land met zijn mooie ruines en grote geschiedenis. De Inca's hebben ons echt verrast met hun kennis en kunde. Een land dat toch zoveel cultuur heeft behouden ondanks de Westerse wereld zo lonkend is.

En wat hebben we veel leuke mensen ontmoet! Iedere trekking of tocht was super leuk. Daarbij was het heerlijk om wat anders te eten dan de kip, aardappelen en rijst in Bolivia. Dit heeft niet alleen goed gedaan aan onze smaakpapillen maar ook voor ons lichaam. Kortom: we hadden graag wat langer willen blijven!

Maar wat gaat de tijd snel zeg... Voor we het weten zijn we alweer terug! Het einde van het budget is ook al in zicht en de laatste dagen zijn allemaal al ingevuld. Het in- en uitpakken van onze backpacks staat ook wat vaker tegen. Ondanks alles maken we het nog steeds goed! Nog heeeel even denken dat de reis nog oneindig is en we gaan nog volop genieten van ons laatste land; Ecuador! Super veel zin in!

• 28 Mei 2015 - 22:18

Tante Ine:

Kim wat kun je mooie reisverslagen schrijven .
    Wel goedkoop reizen van hieruit, doordat je het zo fantastische schrijft beleef ik jullie reis mee.
    Zorg wel dat je een beetje uitgerust bent voor de terugreis.
    Geniet nog zoveel jullie kunnen.
    Groetjes uit Haarsteeg.

Stijn en Kim

Joehoeee het is eindelijk zover! Ons tripke begint op dinsdag 13 januari!!!! Wat begon als een reisje naar Nieuw Zeeland werd een ticket around the world :-) Dit ticket ligt al even klaar, de spullen zijn verzameld en wij staan te trappelen om te mogen inchecken. Als eerst landen we in Bangkok, vanuit daar trekken we door Cambodja naar Vietnam en weer terug. De planning is om hier een maand over te doen. Vanuit Bangkok vliegen we dan weer richting Sydney voor 2 dagen. Waarna we doorvliegen naar Christchurch. Hier begint ons Kiwi avontuur met de campervan door heel Nieuw Zeeland. Na 6 weken vliegen we vanuit Auckland naar Santiago! Via het noordelijke puntje van Chili naar Bolivia, Peru en Ecuador. Volg onze avonturen via dit blog en we plaatsen er de leukste foto's bij! :) Liefs xxxx Stijn en Kim

Actief sinds 22 Dec. 2014