De wonderen van Pacha Mama (Peru deel1) - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu De wonderen van Pacha Mama (Peru deel1) - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu

De wonderen van Pacha Mama (Peru deel1)

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Kim

26 Mei 2015 | Ecuador, Otavalo

Dit verhaal ben ik begonnen te schrijven in Mancora, een klein dorpje aan de kust in Peru. Het staat bekend als surfplaatsje en wij wilden dat wel even checken natuurlijk!  We hebben vandaag eindelijk weer in de zee gezwommen, heerlijk! Nu liggen we in een kamer met nog twee andere(een dorm) en het is hier heet, heel heet. Het gebrom van de ventilator nemen we voor lief anders is het hier niet uit te houden. Buiten spelen de andere gasten nog een rondje bierpong en ik ben voor de zoveelste keer zo ontzettend blij met mijn oordoppen!
Wij liggen er vroeg in, de laatste nachten zijn onrustig geweest, een lange busrit, een zieke nacht en een zeer korte nacht. Tsja, het leven van een backpacker gaat niet altijd over rozen ;-) haha..

In tegenstelling tot Bolivia is Peru veel meer ontwikkeld en er zijn veel meer toeristen. Er zijn verschillende hostelketens en de mensen spreken meer Engels. Bij onze eerste busrit merkte we het verschil gelijk, we moesten letterlijk inchecken en de bagage werd gewogen en zelfs gelabeld. Daarbij zaten we in een luxe stoel met eigen tv scherm en kregen we eten. De stoelen zijn echt groot, alsof we business class reizen in het vliegtuig!  Al met al een fijn gevoel maar toch.. We horen hier wel meer verhalen over scams, oftewel negatieve ervaringen. Het is dus allemaal goed geregeld maar toch moet je goed opletten. We proberen snachts niet ergens aan te komen en nemen alleen taxis met open kofferbak(en doen de taxideuren op slot). Ook wordt je veel meer aangesproken op straat; my friend! We have pizza,pasta etc. etc. We hebben ondertussen wel veel 'vrienden' gemaakt. Doordat er meer mensen Engels spreken gaat de algemene communicatie voor ons wel beter, de Spaanse taal is nog steeds best lastig. Gelukkig staat Peru bekend om zijn lekkere eten. Er is ook meer variatie, we hebben zelfs al Chinees gegeten!

Aangezien we onze reis meer moeten gaan plannen omdat het einde langzaam in zicht komt en we nog heen en weer willen reizen richting Ecuador, hebben we besloten om echt alleen DE highlights van Peru te doen.

Puno
Vanuit Isla del Sol hebben we de bus naar Puno genomen. Puno ligt ook nog aan het Titicaca meer en is voornamelijk bekend om zijn 'floating villages'. Dit zijn rieten dorpjes die aan de rand van het meer liggen. Er zijn nog maar een paar eilanden die nog echt worden bewoond, de meeste mensen trekken tegenwoordig toch naar het vaste land. Op dit moment is het voornamelijk een toeristische attractie, een redelijk goedkope dus wel een bezoekje waard. We hadden geluk, de groep was klein en we kregen privé uitleg over de eilanden. Blijkbaar bestaan de eilanden als basis uit kluiten van riet en worden zij bedekt door het riet zelf,  iedere twee weken komt er een nieuwe laag op! We hebben twee eilanden bezocht waarvan er een erg toeristisch was, de andere was een van de echte dorpjes. We mochten in de huisjes kijken en kregen de traditionele kledij aan, dat was wel grappig. Buitenom de eilanden was er eigenlijk niet veel te doen in Puno en is het er erg fris. Samen met een paar meiden zijn we s'avonds nog wat gaan eten en dan z.s.m. naar Arequipa vertrokken.

Arequipa
Wat een aangename verrassing! We kwamen in de late middag na een helse busrit aan(de engste tot nu toe, dat een bus zich door zulke nauwe ruimtes kan manouvreren is bewezen door onze ongeduldige chauffeur). In de avond zijn we een rondje gaan wandelen en kwamen tot de ontdekking dat dit een super sfeervolle stad is! Het is er rustig, schoon en er zijn veel boetiekjes. Het oude centrum bestaat uit een groot plein met een overdekte galerij eromheen met grote dikke pilaren. Aan het plein staat een ontzettend grote kathedraal die overal bovenuit torent. Dit alles met als achtergrond drie grote vulkanen maakt het tot een adembenemend plaatje. Ook staat er het grootste klooster van de wereld(zeggen ze hier). Buitenom het centrale plein zijn allemaal kleine binnenplaatsjes en steegjes waar je doorheen kan struinen, erg gezellig! Iets buiten de stad bevindt zich een van swerelds grootste canyon waar veel trekkingen worden gedaan.

Wij hebben ervoor gekozen om de twee daagse tour door deze canyon te gaan doen. Samen met twee Nederlandse dames, een Duitse en twee Japanners vertrokken wij om 3:00uur s'nachts. Onderweg naar het beginpunt van de trekking hebben we eerst nog de condors mogen aanschouwen, wat een mooie vogels! Sommige hebben een rijkwijdte van wel twee meter! Daarna begon de wandeling; we hebben helemaal van boven naar beneden gewandeld. Daar hebben we de rivier gevolgd en door een dorpje gestruind. s'Avonds hebben we aan de rivier in een hutje zonder stroom en warm water geslapen. De volgende dag was het wederom vroeg uit de veren om tijdens zonsopgang de canyon weer uit te klimmen/wandelen. Een lange zigzag weg naar boven, gemiddeld staat er 3uur voor maar wij hebben er ongeveer 2 uur over gedaan! (berggeiten die we ondertussen geworden zijn) Eenmaal boven werden we weer in de bus geladen en zijn we nog een aantal keer gestopt. We hebben nog colca sour geprobeerd, de variatie op de pisco sour maar dan met cactusvrucht. Op de terug weg hebben we in de bus een heerlijk dutje gedaan, we waren toch best wel uitgeput!
Aangezien wij graag nog wat meer van de stad wilden zien voordat wij verder gingen, hadden we besloten om nog een extra dagje te blijven. We zijn nog de kathedraal in gegaan, hebben lekker gegeten en een gratis stadstour gedaan(echte aanrader!!). Al met al was Arequipa een geweldige verrassing!

Cusco
Waarschijnlijk DE bekendste stad van Peru, een verwachtte high light van ons tripke. De Inca's hebben hier heel lang gewoond en de stad was dan ook de hoofdstad van het Incarijk. Het Incarijk verspreide zich over 4000 kilometer, vanaf Ecuador helemaal langs de kust naar het Zuiden tot aan het meest Noorden van Chili. Het bestond uit vier verschillende rijken en was het in territoriaal opzicht het grootste rijk ter wereld. De stad nu is groot en heeft een mooi oud centrum. Overal zijn kleine winkeltjes, restaurants en er zijn veel touroperators. Buitenom de stad is er van alles te bezichtigen, er zijn nog steeds veel ruïnes van de Incas.

Al heel lang weten wij dat we graag naar de Machu Picchu willen en Cusco is de stad waar de meeste tours beginnen. Aangezien wij al aardig wat medereizigers om advies hadden gevraagd wisten we al wat wij wilden; de Inca Jungle tour van vier dagen. De eerste dag zijn we dan ook gelijk gaan boeken.

Om 8:00uur begon onze busrit naar het startpunt van de tour. We kregen bescherming aan, een mountainbike en daarna kon de pret beginnen. We mochten weer downhillen! Deze keer over asfalt weliswaar maar toch wel gaaf. Een lange slinger weg naar beneden met kleine riviertjes waar we door moesten. Het was een regenachtige dag en af en toe kregen we zelfs onweer op ons dak. Door de riviertjes werden nog eens vanaf onder nat gespat en eenmaal beneden waren we tot aan ons ondergoed nat, echt nat. Daarbij waren de riviertjes erg glad en ging ik bij de een na laatste flink onderuit, gelukkig viel de pijn mee. Na het mountainbiken zijn we nog een stukje gaan raften, super leuk!

De volgende dag begon dan echt onze lange wandeling. Het was een zonnige dag en we hadden 8uur wandeling voor de boeg. Ik had mijn grote rugzak bij me maar vond hem echt te warm en te groot, ik heb hem voor (maar)€1,50 mooi op laten sturen na het volgende stadje. De wandeling was over kleine bergweggetjes en we kwamen uit op een deel van het originele Inca trail dat tussen Quito (Ecuador) en Cusco loopt. Het trail is oorspronkelijk 1980 kilometer lang. Het verhaal gaat dat er vroeger bodes maar vijf dagen over deze afstand deden, tel de snelheid maar uit!  En dit over en langs de bergen heen. Wel waren er meerdere bodes voor nodig, zij deden een soort van estafette. Om spullen te verplaatsen gebruikten ze de lama's en alpacas. De nacht brachten ze door in rustplaatsen onderweg waar er eten en drinken werd voorzien. Echt heel indrukwekkend hoe ze dat gedaan hebben, overal waren er stevige paden en bruggen gemaakt.

De rest van de wandeling was makkelijk. We kregen onderweg veel uitleg over de planten en we hebben ook wat fruit mogen plukken, hele lekkere bananen en sinaasappelen. Bij een kraampje waar wij wat gedronken hebben zat een aap die blijkbaar alles pakt wat binnen handbereik komt, zo ook de telefoon van de Canadees. Het duurde even maar hij wilde hem alleen ruilen voor een zeeppomp! Lucky Canadian! Aan het einde van de rit hebben we nog heerlijk gechilt in de natural spring!

De volgende dag begon de dag weer met een ander avontuur, ziplinen (tokkelen)van de ene berg naar de andere over een rivier! Heel gaaf! Waren helaas wel met een erg grote groep waardoor we meer gewacht dan gezweefd hebben. We hebben nog wel op onze kop gehangen over de rivier :-).

Hierna was het weer tijd om wat verder richting de Machu Picchu te wandelen, er is een stadje waar de werkelijke route begint genaamd AguasCalientes. Een stadje dat alleen te voet of per trein te bereiken is. Daar aangekomen werden wij van de groep gesplitst om (later zo gebleken)in een luxer hostel te slapen, omdat we bij een ander bureau geboekt hadden. Wij hadden een heerlijk warme douche en voor de volgende dag ontbijt.
En dat ontbijt was er al om 4:00uur! Jaja, samen met nog een horde mensen stonden we netjes op tijd bij de entree. Om 5:00uur kon de tocht naar boven beginnen, +/-1700 treden! Eenmaal boven moesten we wachten op de luxe poezen die met de bus kwamen. Toen konden we eindelijk naar binnen. We kregen eerst een twee uur durige rondleiding, we bevonden ons op dat moment in een wolk dus heel veel uitzicht hadden we niet en we werden zeiknat. We hebben toen maar een kleine glimp van de ruïnes op mogen vangen. We zijn maar naar de sungate gewandeld om te vragen voor de zon! Onderweg zagen we iets minder leuks; er was een oudere man van het pad naar beneden geschoven, zo het ravijn in. Er waren gelukkig al reddingswerkers bezig hem eruit te halen, we hoorden later dat hij niets gebroken had, wat een geluk!

Na de sungate zijn we aan onze echte beproeving begonnen, de Machu Picchu mountain zelf. Meer dan 2500 treden naar boven! Nee, de Inca's waren heel slim maar vorm van regelmaat hadden ze niet hoor! Pffff, aardige spaghetti benen toen we boven waren. Maar: We made it!!! Ons enthousiasme was alleen van korte duur want de wolken waren er nog steeds! Echt zo jammer! We moesten ook nog eens eerder naar beneden... over de glibberige stenen! Wat een aftocht.. We waren blij beneden te zijn, Stijn is de Inca brug nog gaan bekijken en we zijn ergens gaan zitten. We hadden gelukkig heel de dag de tijd en dat maar goed ook. Rond 14:00uur kwam dan eindelijk de zon door! Jeeeejjjjj, toch nog kunnen genieten van het mooie uitzicht over de ruïnes! Gelukkig waren er al een hoop toeristen vertrokken dus staan er ook niet zoveel op onze prachtige foto's. Wat een magische plek! We hebben echt vollop genoten!

Machu Picchu is een stad van de Inca's die nooit door de Spanjaarden ontdekt is. Er is plaats om 750 personen te kunnen huisvesten. Er staan nog best veel complete muren waardoor goed te zien is dat het echte huisjes zijn geweest. Ook is er nog een tempel van de zon en van de maan te zien. Het grappige, of wellicht jammere eraan is eigenlijk dat niemand weet wat de functie precies is geweest van het stadje.  Zo zijn er bijvoorbeeld voornamelijk vrouwen botten gevonden, of dat dit komt doordat de mannen de stad hadden verlaten om te vechten of voor een andere reden dat weten ze niet. Ook ligt de stad te afgelegen om als belangrijk oord te hebben gediend. Er is veel onderzoek gedaan maar er zijn nog steeds verschillende theorieën op los gelaten.

Nadat we toch wel vonden dat we 'genoeg' gezien hadden was het tijd om te gaan, weer al die treden af! We hebben onszelf na afloop mooi op een lekkere pizza en pisco sour (cocktail van hier) getrakteerd, we hadden maar liefst bijna 10.000 treden op en afgelopen. We hadden het dubbel en dwars verdient, een perfecte afsluiter van zo'n mooie dag!

Om 21:00uur s'avonds hebben we de trein en bus weer terug naar Cusco genomen. Om 2:00uur lagen we uitgeteld in bed.

De volgende dag zijn we nog wat kleine dingetjes gaan kopen en zijn we heerlijk uiteten gegaan. Stijn heeft Sientje de cavia gegeten, cavia's zijn een specialiteit in Peru en worden vaak met verjaardagen gegeten. Hij vond het wel lekker! Ik had varkensvlees, ook op Peruviaanse wijze bereidt. Tijdens het eten werden wij vermaakt door muzikanten en dansers, een heel feest!
Tijdens de nacht was het minder feest, ik heb de hele nacht met de toiletpot geknuffeld. Kan gebeuren maar de volgende dag hadden we nog een dagtour geboekt, lekker misselijk in de bus. Deze keer langs de ruïnes rondom Cusco. Als eerst Moray, de Inca's verbouwden hun gewassen op terrassen, Moray bestaat uit grote ronde terrassen. Ieder terras scheelt in graden met het volgende waardoor men denkt dat de Inca's hier testen op uitvoerden om hun gewassen te verbeteren. Daarna zijn we nog langs Saqsayhuaman, Tambomachay en Q'enko gegaan. Ook interessant maar als je Machu Picchu gezien hebt dan valt de rest toch al snel in het niet! Daarbij hadden we wat meer zon verwacht maar in plaats daarvan was de winter begonnen. Stonden we daar in onze shorts! We zijn na afloop gezond gaan eten en waren blij dat we weer in bed konden kruipen. De laatste dag in Cusco zijn we wat musea, waaronder het cacao museum, gaan bezoeken. We zijn wederom gezond gaan eten (we hadden een heerlijk veganistisch restaurantje ontdekt!)en heeft Stijn een ontzettend mooie, hand gewoven sjaal gekocht. Genoeg tijd en geld gespendeerd in deze mooie stad, tijd om te vertrekken!

• 28 Mei 2015 - 22:07

Tante Ine:

Hee hallo Kim en Stijn.
    Wat een reisverslag zeg ,mieters mooi wat je allemaal schrijft.
    Ook mooie foto"s hebben jullie gemaakt, gewoon genieten voor ons ,thuis blijvers,
    En een schouderklopje voor jullie allebei, voor het beklimmen van al die trappen.
    Wat een goeie conditie hebben jullie.
    Maar jullie gaan naar het einde van jullie reis, en zoveel gezien en meegemaakt.
    Dat wordt afkicken als jullie weer terug zijn.
    Maar daar denk nog maar niet aan.
    Geniet nog lekker van al het moois wat jullie nog te zien krijgen.
    Houdoe war.

• 29 Mei 2015 - 18:42

Ellen:

Chansaars... Stijn vertelde dat je binnenkort er nog maar 2u mag vertoeven :(
    Dus dat nemen ze jullie al niet meer af ;)