New Zealand is amazing! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu New Zealand is amazing! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu

New Zealand is amazing!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Kim

08 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Het is avond en we hebben ons campertje gewoon maar even ergens neergezet. Na een uur rond rijden om een slaapplaats te zoeken zijn we gewoon maar ergens afgeslagen en staan we nu onder een grote boom vlakbij een smal strandje. In de verte zien we een een boerderij maar verder is er niks te zien. s'Nachts staan we onder een prachtige sterrenhemel! We hebben het geluk dat dit eigenlijk heel gewoon is hier. Vaak staan we buiten onze tanden te poetsen met onze ogen naar boven gericht, echt prachtig! We hebben allebei nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien! Wanneer alle insecten uit de camper verjaagd zijn, de banken plat geklapt en alle gordijntjes dicht kunnen wij weer heerlijk slapen.

Zomaar je campertje neerzetten is hier heel normaal, Nieuw Zeeland staat bekend om het 'Freedom' camperen. Je mag je camper(met toilet) bijna overal neerzetten. Er staat vanzelf wel aangegeven wanneer dit niet mag. Zo hebben wij al aan de rand van een meer, zo goed als op het strand, op de top van een berg en in de duinen gestaan. Vaak is er ook gewoon een picknick- of parkeerplaats met toilet waar je gratis mag staan, mooi meegenomen natuurlijk. Eigenlijk is heel het land ingericht om te camperen, mensen kijken niet eens op of om wanneer wij middenin het dorp onze stoeltjes uitklappen om te gaan eten. Je komt ook veel andere campers tegen. Om de drie dagen zoeken wij een camping op met douches en elektriciteit, om ons eens grondig te wassen en Barry(de campervan) op te laden. Tussendoor maken we gebruik van de douches bij de stranden of wassen we ons waar we stromend water vinden. De wegen zijn super om op te rijden, bij iedere bocht staat zelfs de aanbevolen snelheid aangegeven en voor als we het vergeten zijn: 'Keep LEFT/LINKS' staat er ook vaak genoeg. Ook dat 'linksrijden' gaat goed, alleen in de steden is het vaak even extra nadenken bij het afslaan(oh ja, oh ja).

Het weer is echt prachtig. Overdag schijnt de zon en s'nachts is het koel. We pikken nog mooi een deel mee van een van de mooiste zomers(is ons al meerdere malen verteld). We hebben tot nu toe nog maar drie halve dagen regen gehad en dat is uitzonderlijk. Nadeel wel hiervan is dat er veel uitgedroogd is, de rivieren zijn smal, de watervallen ook en de velden uitgedroogd. Ook geen witte bergtoppen dus helaas!

De Kiwi's (Nieuw Zeelanders) zijn super aardig en behulpzaam, dit maakt het reizen erg aangenaam. Al snel wordt er gevraagd waar wij vandaan komen en wat de reisplannen zijn, waarop er gelijk wat tips volgen. Ieder plaatsje heeft ook zijn eigen informatiepunt waar ze erg behulpzaam zijn. Van de Maori hebben wij tot nu toe nog niet zoveel meegekregen, dit leeft meer op het Noorder eiland. De plaatsjes hebben vaak wel een Maori naam en we hebben al veel mooie sieraden gezien die gemaakt zijn van Jade. Een groene steen die in allerlei vormen te slijpen is en geluk brengt wanneer je er een krijgt. Volgens de Maori het meest waardevolle cadeau dat je aan iemand kan geven.

Waar wij vooral de eerste dagen aan moesten wennen waren de hoge prijzen. Ondanks dat we wisten dat het hier duur zou zijn, was het een hele omschakeling (Azië was natuurlijk spot goedkoop). Vooral de activiteiten zijn duur, een dagje mountainbikes huren kost al snel 100$ pp (1$= 0.66€)en activiteiten met gids minimaal 220$. Gelukkig hebben wij niet voor niets gespaard en hebben we een ruim genoeg budget om toch wat leuke dingen te doen. Maar dat we echt zoveel keuzes moeten maken hadden we niet verwacht. We kunnen gelukkig met onze benen wel bijna iedere dag een gratis trekking doen als we willen. Het is echt een trekkingwahala!

We hebben tot nu toe al 4200 kilometer afgelegd en zijn op de helft van onze trip. We hebben in drie weken het Zuider eiland rond getrokken en hebben nog drie weken voor het Noorder eiland. Het Noorder eiland is meer bewoond dus zal een stuk drukker zijn, we zullen het wel meemaken. Wij zijn erg benieuwd!

Eerst zal ik nog een poging doen om het Zuider eiland te beschrijven, al denk ik dat dit haast niet gaat! Iedereen heeft volgens mij weleens de film Lord Of The Rings bekeken of in ieder geval mooie bergen, stranden, meren, heuvels etc etc gezien. Het opmerkelijke is dat je hier alles bij elkaar hebt op één eiland! Achter iedere bocht is er weer n andere verrassing die zich aanbiedt. We rijden van het ene wow moment naar het andere nog meer wow moment! We hebben al zo ontzettend veel moois gezien! Hoge bergen met kronkelwegen, helder blauwe meren, turquoise lagoons, eeuwen oude gletsjers, watervallen etc.etc. Allemaal zo mooi als op een postkaart. Langs de weg staat er gewoon een bordje en je hoeft de wegwijzers maar te volgen en je komt er vanzelf. Daarbij is het ook het land van het 'marine wildlife'. We hebben al zeehonden, zeeleeuwen, pinguins, albatrossen en zelfs een walvis gezien! Je ziet niet één zeehond maar echt hele koloniën. Daarbij heb je kans om tussen de schapen of te koeien te belanden wanneer je een onverharde weg inslaat, vaak hebben zij alle ruimte en lopen vrolijk rond. We zijn wel echte sandfly-haters geworden. De vliegjes zijn net iets groter dan de fruitvlieg maar ze bijten en blijkbaar kunnen wij daar niet tegen. De beten beginnen na 3 dagen te jeuken en dit duur dan ook een aantal dagen...om gek van te worden! Vooral als je bedenkt dat ik er al 70 had op mijn onderbenen en Stijn er nog meer had op zijn benen, in ieder geval voldoende om s'nachts van de jeuk wakker te worden. We kregen de tip Vegiemite te eten zodat de beestjes ons minder lekker vonden. Vegiemite smaakt zout en is gewoon oneetbaar, dit hebben we precies 4dagen volgehouden. We hebben maar een tube anti-jeuk gekocht en nog meer anti-insectenspray gespoten. We roken iedere dag heerlijk naar de citrus. Gelukkig zijn die krengen er alleen op het Zuider eiland.
In mijn volgende verhaal vertel ik precies wat we allemaal hebben gezien en gedaan anders wordt het wel erg lang! Het is al bijna af hoor :-)

• 08 Maart 2015 - 08:33

Ellentje:

Heel nieuwsgierig naar welke activiteiten jullie hebben meegepikt in nieuw zeeland ;)

• 08 Maart 2015 - 10:47

Mieke De Graaf:

Super mooie trip, zou wel op t dak willen mee reizen , njoy
    Leuk geschreven ook Kim, je hebt schrijvers talent.
    Groetjes Mieke

• 08 Maart 2015 - 12:23

Inne:

Klinkt weer allemaal zalig! Geniet van elke seconde want het zal voorbij zijn voor je het weet... Jullie werden gemist gisteren bij Hans en Ellen :) X i.

• 08 Maart 2015 - 19:02

Tante Ine:

Hee hallo luitjes.
    He he eindelijk weer een stuk vakantietrip om mee te maken. Wat lijkt het me heerlijk om zo"n mooie omgeving te zien, maar ook om jullie reisverhaal te lezen , ik reis zo fijn met jullie mee.
    Het lijkt me ook FANTASTISCH!!!
    En Kim wat beschrijf je het goed.
    En links rijden in de steden valt inderdaad niet mee, ik spreek uit ervaring, holymoly.
    Geniet nog van het vele wat jullie te zien krijgen, en uitkijken war.
    Tot het volgende verslag.
    Groetjes.

• 10 Maart 2015 - 11:11

Evelien:

Jeetje wat een reisverslag, maar ohh zo leuk om te lezen.
    Zoals je schrijft lijkt het alsof je het zelf ook meemaakt, leuk hoor.
    Ga vooral door met genieten en ik kijk uit naar jullie volgende verslagen.
    X

Stijn en Kim

Joehoeee het is eindelijk zover! Ons tripke begint op dinsdag 13 januari!!!! Wat begon als een reisje naar Nieuw Zeeland werd een ticket around the world :-) Dit ticket ligt al even klaar, de spullen zijn verzameld en wij staan te trappelen om te mogen inchecken. Als eerst landen we in Bangkok, vanuit daar trekken we door Cambodja naar Vietnam en weer terug. De planning is om hier een maand over te doen. Vanuit Bangkok vliegen we dan weer richting Sydney voor 2 dagen. Waarna we doorvliegen naar Christchurch. Hier begint ons Kiwi avontuur met de campervan door heel Nieuw Zeeland. Na 6 weken vliegen we vanuit Auckland naar Santiago! Via het noordelijke puntje van Chili naar Bolivia, Peru en Ecuador. Volg onze avonturen via dit blog en we plaatsen er de leukste foto's bij! :) Liefs xxxx Stijn en Kim

Actief sinds 22 Dec. 2014