Zuider eiland was geweldig! - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu Zuider eiland was geweldig! - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Stijn en Kim - WaarBenJij.nu

Zuider eiland was geweldig!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Kim

09 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Napier

Vanuit Azië zijn we eerst nog twee dagen gestopt in Sydney. We zijn hier een dag naar Bondi beach geweest. Een heerlijk strand met een heerlijk stukje oceaan. Stralende zon, lekker warm water en super hoge golven! De tweede dag hebben we in de stad doorgebracht, langs het Operah house gewandeld, door de botanische tuinen en de haven. Leuk om even te zijn geweest!

Vanuit Sydney zijn we door gevlogen naar Christchurch. De taxichauffeur vertelde gelijk hoe erg de aardbevingen waren geweest in 20.. vijf mensen zijn er bij omgekomen en veel gebouwen en huizen vernield. Middenin de nacht kwamen we aan bij Min, onze host via Airbnb. Ondanks het kleine tijdverschil met Sydney(met Azië wel 6uur)hadden we toch wel een kleine jetleg, de eerste dag hebben we een gat in de dag geslapen en zijn we in de middag naar het centrum gegaan. Hier zie je de gevolgen van de aardbeving inderdaad goed. De weg is hobbelig en er staan containers waar mensen nu hun winkeltjes in hebben. Het zag er gezellig en eigenlijk wel leuk uit. Naar onze mening een mooie tijdelijke oplossing.

De volgende dag hebben we dan eindelijk ons campertje opgehaald!Een klein, rond, wit bakkie met alles erop en eraan. Ik heb hem Barry genoemd, onze beste kleine vriend voor de komende zes weken. En Barry doet het super! Hij zit, slaapt en rijd goed. Iedere avond klappen we netjes de tafel in en leggen we de banken plat zodat we een prima bedje hebben. We hebben even moeten stoeien met de ruimte maar nu alles een plekje heeft zouden we zo nog een extra rondje Zuider eiland kunnen doen ;-). We zijn na de kennismaking gelijk boodschappen gaan doen en doorgestoken naar de Westkust. Door Arthur's pass, een kronkelweg door de bergen met geweldige uitzichten! We hebben zelfs Kea's gezien, de enige bergpapegaaien op de wereld die zo hoog leven. Als verrassing boodt aan het einde van deze kronkelende weg zich de Westkust aan, een uitgestrekt strand en hoge golven. Stijn zat gelijk op het puntje van zijn stoel: surfen!!! We zijn op zoek gegaan naar een camping en onderweg hebben we de zonsondergang mogen aanschouwen bij de pancake rocks en blowholes(Punakaiki). Dit was het perfecte moment van de dag, geweldig mooi!!! De pancake rocks lijken op een stapel pannenkoeken en de blowholes zijn ontstaan door de kracht van moeder natuur. Doordat de golven tegen de rotsen klappen is er een gat in de grond ontstaan. Wanneer het water tegen de rotsen klapt, spuit het water hier uit, meters hoog zoals een sproeier. Na deze geweldige dag hadden we alleen maar meer zin in ons tripke!

We zijn de Westkust verder naar boven gereden en hebben helaas geen geschikte surfspot meer kunnen vinden, dit mede door onbetaalbare huur van spullen.. We hebben wel een zeehondenkolonie (in Westport) gezien, super mooi dat wij die beestjes van zo dichtbij mogen aanschouwen zonder hun te storen. Vooral die kleintjes zijn natuurlijk erg schattig. Ook hebben we al een turquoise lagoon gezien, het leek alsof ze het water geverfd hebben zo fel..Verder hebben we op hele leuke plekjes gecampeerd en zijn we overal gestopt waar een bordje stond. Alles wat de moeite waard is om te belijken staat aangegeven op een bord langs de weg. Zo ook de Franz Josef gletsjer. Stijn en ik allebei onze wandelschoenen aan en goed voorbereid op DE wandeling, konden we maar 30minuutjes wandelen en mochten we toen al niet verder... Blijkbaar kon je alleen met helikopters op de gletsjer komen. Helaas, het uitzicht dat wij hadden was ook mooi en we hebben zo toch iets van beweging gehad. We zijn verder helemaal langs de Westkust gereden richting Wanaka. Onderweg hebben we nog een Franse lifter meegenomen, hij reisde in z'n eentje en stond er al een uur te wachten. Iets voor lake Wanaka hebben we hem afgezet.

Wanaka is een klein dorpje aan een heel mooi (maar heel koud) meer. We hebben er wat rond gewandeld en zijn in de namiddag naar de Rob Roy valley gereden. Een oneindige onverharde weg door een vallei met allemaal schapen, koeien en zelfs rendieren (helaas was het gewei wel afgezaagd en leken het meer herten). We moesten dwars door de weilanden heen! Dit was het ultieme NZ gevoel! Eenmaal bij Rob Roy Valley hebben we daar geslapen om de volgende dag een korte trekking te doen. Helaas was het aan het regenen en zijn we goed nat geworden. We hebben wel een heel mooi uitzicht gehad over de gletsjer, met daarbij verschillende watervallen! Zeker de moeite dus.

s'Middags zijn we naar Queenstown gereden,  een super mooie weg door gouden heuvels. Onze Barry kreeg het er heet van en we hebben even op de top van het uitzicht moeten genieten voor we weer verder konden. Aangezien de motor onder de bijrijdersstoel zit, wordt je op dit soort momenten op deze stoel bijna gekookt. Eenmaal in Queenstown, het wahala van de extreme sporten,  hebben we een ochtend river surfing gedaan.  Op een bodyboard de wilde rivier af! Dit was echt super leuk, helaas mochten we maar twee keer. Aangezien wij mega honger hadden gekregen en er ons verteld was dat wij echt de burgers bij Fergburger moesten proberen, hebben wij dat zeker gedaan. Minimaal vijf en veertig minuten wachten op je burger is hier heel normaal, er wordt goed voor je gezorgd tijdens het wachten. Je krijgt een glaasje water, koekjes uit hun bakkerij of zelfs ijs om te proberen. De burgers zijn mega groot, vers en smaken HEERLIJK! Vanuit Queenstown was het even kiezen welke kant we uit wilden. We zijn naar door de bergen naar de Oostkust gereden en hebben helaas Milfort Sounds overgeslagen, het enige waar we nu nog wel een beetje spijt van hebben...

We zijn door naar Dunedin gereden. Een van de grotere steden van het Zuiden. Hier zag je de Schotse invloeden nog goed, er was een doedelzakcontest aan de gang! We zijn hier ook naar een museum geweest om wat kennis op te doen van NZ. Stijn heeft van Jade een oorbel laten maken en we hebben bij Otago de Yelloweyed pinguins gezien. Hier was heel wat geduld voor nodig, er leeft hier een groepje van 35 pinguins en wij hebben er in drie uur, vijf aan land zien komen! Daarna was ons doel wel bereikt.De volgende dag zijn we naar lake Tekapo gereden. Onderweg zijn we nog gestopt voor de Moeraki boulders, grote ronde rotsen die als knikkers op het strand liggen. En hebben we mooie oude huizen gezien in Oamaru. Lake Tekapo staat voornamelijk bekend om de helder blauwe kleur, onderweg hebben wij nog een paar meren gezien die net zo blauw zijn! We hebben ons aan de rand van lake Tekapo gezet om te slapen. s'Nachts de mooiste sterrenhemel ever gezien!

Aangezien wij weer richting Christchurch moesten hebben we een plaatsje op de oprit bij onze vorige host Min kunnen reserveren. Daar hebben we even een wasje gedaan (eindelijk!)en bij toeval waren daar twee Belgen uit Antwerpen! Een daarvan heeft bij Stijn op school gezeten, wat een kleine wereld weer. Zij waren al klaar met hun reis door NZ en hebben ons nog wat tips gegeven. Wij zijn overdag naar het strand gegaan en Stijn heeft eindelijk kunnen surfen! Hij mocht een wetsuit en surfboard van een local lenen, zolang hij het maar terug zou brengen bij hem thuis. Ah echt? Vooruit!Oke dan! Toen we het terug kwamen brengen kregen we gelijk perzikken uit eigen tuin mee. Ook mocht Stijn diezelfde avond nog een keer spullen lenen als hij dat zou willen, daar heeft hij mooi gebruik van gemaakt!

Via Akaroa zijn we naar Kairoura gereden, hier is wederom een zeehondenkolonie maar kan je ook walvissen spotten! Gelijk de eerste trip van de volgende dag geboekt. Om 6:00uur opgestaan en de boot op, op zoek naar de walvis! Na twee en half uur hadden we alleen een paar dolfijntjes gezien(ook leuk maar geen walvis). We gingen teleurgesteld weer terug. Helaas pindakaas! Gelukkig mochten we om 11:00uur nog een keer, zonder extra kosten. Nu was de walvis al eerder getraceerd en waren wij precies op tijd voor zijn volgende ademhaling aan het wateroppervlakte. In ene kwam daar een sproeier uit de zee en daar wastie! Tot twee keer toe is hij boven geweest, we konden alleen zijn ademgat zien en we hebben de geweldige staart ook op de foto kunnen krijgen. Hierna zijn we nog een stukje gaan varen richting een zeehondenkolonie en zijn we gevolgd door verschillende dolfijnen. Ze deden zelfs kunstjes voor ons! Ook hebben we super grote albatrossen gezien,  dat is wat anders dan zo'n mini meeuw bij ons! Al met al een super mooi tripke dus. Als kers op de taart hebben wij bij een caravan langs de weg en de zee crayfish(soort kreeft) gegeten. Echt heeeerlijk! Hmmmm.

De volgende dagen zijn we naar de Noordkust gereden en zijn we in Nelson en Motueka naar de markt geweest. Ook hebben we heerlijk op het strand gelegen. Vanuit hier is Abel Tasman National park te bereiken. We hebben een watertaxi geboekt en zijn de volgende dag vanaf Kaiteriteri beach naar Medlandsbay gebracht. Hier hebben een drie en half uur durende wandeling gemaakt door de jungle langs de kust met gouden stranden. In de namiddag hebben we ons nog gewaagd aan een verfrissende duik in het zo helder blauwe water! Brrrr.

De volgende dag hebben we nog het Noordelijke deel van Abel Tasman bewandeld met super mooie uitzichten! Daarna via een leuk pad met hangbrug uitgekomen bij een waterval (Wanui falls)en ook deze dagen waren zeer plezant. Tijd voor het laatste stukje Zuider eiland, het meest Noordelijke puntje, Cape Farewell. Via een kleine omweg(wel een hele mooie door het heuvellandschap)uitgekomen bij weilanden waar je door poorten van de omheining heen moet om verder te kunnen. Wel de poorten weer dicht doen zodat er geen dieren kunnen ontsnappen natuurlijk. Uiteindelijk bij hoge cliffs uitgekomen met wederom een fantastisch uitzicht. Helaas was het een regenachtige dag dus heel helder was het niet. Op aanraden van verschillende mensen zijn we nog iets doorgereden naar Wharariki beach, hier kwamen de zeehonden echt heel dichtbij. Op twee meter afstand kwamen ze gewoon voor ons neus spelen in kleine waterpoelen tussen de rotsen. Het blijft gewoon leuk om naar te kijken! We zijn in de namiddag weer richting Nelson gereden om de ferry naar het Noorder eiland te boeken. Via de Queens Charlotte drive, langs de kustlijn van de Marlborough sounds(eilanden groep), naar Picton. Om 7:00uur is het tijd om afscheid te nemen van dit geweldige eiland! Hopelijk wordt het Noorder eiland net zo geweldig!

Leuk dat jullie onze verhalen lezen, ze zijn ook ons eigen dagboek. In de tussentijd is Stijn zijn telefoon kapot gegaan en moeten we dus op zoek naar een nieuwe. We hebben een NZ nummer waar we ook op te bereiken zijn: +64221853517. We hebben alleen erg weinig bereik hier haha.. tot de volgende keer! Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 09 Maart 2015 - 17:57

Jenny:

Hele mooie reisverslagen Kim. Alsof je ze zelf meemaakt. Groetjes Jenny

• 09 Maart 2015 - 20:08

Tante Ine:

Zoooo alweer een verslag . Deze keer wel heel erg snel achter elkaar. Maar wat een geweldige trip zijn jullie aan het maken, en wat maken jullie veel mee. Zo te lezen vindt [ IK ] het Zuider eiland ook fantastisch. Zeker met al die dieren, mooie natuurgebieden, meren enz. Ik heb weer genoten!!!!
    Houdoe war!

• 10 Maart 2015 - 13:02

Dimi En Peggy:

Super leuke verhalen! Fijn om jullie tripke te kunnen volgen! Geniet nog met volle teugen van het Noordereiland!

Vele groetjes uit Cambodja!
    Dimi en Peggy
    PS: jullie ook merci voor de tips ;-)

• 16 Maart 2015 - 11:34

Ellentje:

Ik dacht idd dat ik dit al gelezen had, maar het was effectief een nieuw verslag :)
    leuk leuk..

blijven schrijven!